وقتی پای مطالعه می شینیم چطور می توان حجم عظیمی از اطلاعات را از یک کتاب و یا یادداشت هایمان به قسمتی ماندگار در ذهنمان منتقل کنیم؟ شما نیاز به توسعه عادات خوبتان در مطالعه دارید. در ابتدا، تلاش هایی آگاهانه برای تغییر شیوه های مطالعه تان، انجام دهید، البته بعد از مدتی، این امر بصورت خوکار و ناخودآگاه اتفاق می افتد، و مطالعه و درس خواندن آسانتر می شود.

خود را برای مطالعه آماده کنید

همان طور که گفتم زمان خود را مدیریت و مقدار مشخصی از وقت در هر روز برای مطالعه اختصاص دهید. با این کار نمرات شما بهبود خواهد یافت، تا زمانی که می توانید کارهایتان را با برنامه ریزی جلو ببرید گریه نکنید گاهی اوقات باید برای رسیدن به خوشبختی خیلی تلاش کرد. فراموش نکنید که همه چیز را برنامه ریزی کنید، هنگام مطالعه از خوردن خودداری کنید زیرا باعث پرت شدن هواستان می شود همچنین مکانی برای مطالعه انتخاب کنید و همیشه در ان مکان و با آن حالت درس بخوانید زیرا عادت باعث یادگیری سریع می شود.همیشه اماده ی پاسخ دادن به تمام سوال ها را داشته باشید تا هرگز آن فراموش نکنید.

سرعت خود را در مطالعه پیدا کنید زیرا اگر بدانید که یک مطلب را در چه مدتی می توانید بخوانید حتی اگر یادگیریتان دو برابر حالت عادی طول بکشد، اگر درک کامل را از مطلب ببرید ارزشش را دارد.

به اندازه کافی بخوابید. زمان کافی برای خوابیدن را نیز در برنامه خود جای دهید. مطالبی را که اموخته اید یک بار قبل از خواب دوره کنید زیرا دوره قبل خواب باعث به یاد نگه داشتن مطلب در ذهن می شود. بویژه خواب قبل از امتحان و دوره بعد از خواب باعث کم شدن استرس برای امتحان نیز می شود. هنگام مطالعه ذهن خود را از هرچیزی که مربوط به موضوع درس نیست پاک کنید. اگر مسائل زیادی ذهنتان را مشغول کرده است چند دقیقه ای برای نوشتن هر چیز که در ذهنتان است را اختصاص دهید و می توانید بعد از مطالعه به فکر کردن به آن موضوع را بپردازید. این می تواند به شما در پاک شدن مطالب از ذهنتان و داشتن تمرکز کامل نسبت به مطلبی که می خوانید کمک کند.

یک نقطه خوب  برای مطالعه پیدا کنید، فضای مطالعه خود را کنترل کنید. شما باید هنگام مطالعه احساس راحتی کنید تا مطالعه لذت بخش تر باشد. اگر نشستن روی یک میز یا در کتاب خانه را دوست ندارید پس جایی دنج در خانه یا بیرون از منزلتان پیدا کرده و همیشه در آنجا به مطالعه بپردازید مانند پارک پشت بام یا حتی تراس منزل، چه اشکالی دارد وقتی از مطالعه لذت ببرید آنجا مکان مناسبی برای مطالعه است. سعی کنید در لباس های راحت مطالعه کنید،از پوشیدن لباس های جذب و تنگ خودداری کنید همینطور بدانید که محل مطالعه تان نباید باعث حواس پرتی شما هنگام مطالعه باشد، سعی کنید جایی خلوت برای مطالعه انتخاب کنید. همچنین مکان مطالعه تان نباید خیلی راحت باشد که خوابتان ببرد. صدای ترافیک بیرون از منزل برای مطالعه تاثیر بدی ندارد اما صدای بلند موسیقی به مطالعه تان اسیب میزند. یک موسیقی بی کلام هنگام مطالعه بخش کنید که می توانید به خلاقیتتان هنگام مطالعه کمک فراوانی کند. یادتان باشد موسیقی حتماً باید بی کلام باشد در غیر این صورت باعث حواس پرتی تان می شود. همینطور موسیقی بی کلام را نیز ملایم کنید که صدای بلند موسیقی می تواند شما را منحرف کند .

گوش دادن به صداهای پس زمینه پرندگان ماشین آبشارها، باران، رعد و برق و صدای حیوانات در موبایل و یا در فضای سبز محله تان می تواند به شما در مطالعه کمک بسیاری می کند.

هنگام مطالعه تلویزیون را خاموش کنید. روشن بودن تلویزیون هنگام مطالعه فقط شما را از درس منحرف می کند و به جای کتاب تمرکز تان را روی نمایش تلویزیونی متمرکز می کند. به علاوه، صداهای بسیار منحرف مغز شما را درگیر کرده و مطالعه را برای شما سخت می کند

پس می توان هنگام مطالعه به موسیقی نیز گوش کرد اما باید صدای آن ملایم باید که به جای حواس پرتی باعث خلاقیت و یادگیری سریع در شما شود.