پیدا کردن زمان برای یادگیری می تواند در زندگی روزمره ما مشکل باشد، بنابراین قبل از اینکه به مطالعه بپردازید، اطمینان حاصل کنید که ایا زمان مطالعه را دارید یا نه؟

بسیاری از دانش آموزان نگرانِ کم آوردن زمان برای یادگیری هستند.

یک برنامه ریزی مناسب، به شما کمک خواهد کرد تا در مورد تمامی کارهایی که در طول یک هفته انجام می دهید فکر کنید. سعی کنید که آن برنامه, هر کاری را که انجام می دهید شامل شود تا به شما کمک کند تا وقت مطالعه خود را مشخص کنید. احتمالا برخی از شما بسیار مشغول هستید پس نیاز به برنامه ریزی دارید، درحالیکه برخی دیگر از شما ممکن است متوجه باشید که در حال حاضر برای مطالعه وقت دارید اما برای استفاده بهینه شما هم باید برنامه داشته باشید.

پس از برنامه ریزی, تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بیشترین استفاده را از آن زمان برای یادگیری ببرید .

در اینجا به چند نکته مهم در برنامه ریزی و یادگیری می پردازیم:

·         شروع و پایان زمان مطالعه خود را مشخص کنید و هدفتان از مطالعه در آن محدوده از زمان را در ذهن داشته باشید و پس از دستیابی و به آن به خود پاداش دهید. (برای مثال، من این بخش را به مدت 45 دقیقه یاد می گیرم و بعد خود را به یک بشقاب میوه ی تازه مهمان می کنم).

·         سعی کنید بین زمان آزاد و زمان مطالعه تان تعادل ایجاد کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا از فرصت های یادگیری حداکثر استفاده را ببرید.

·          سعی کنید یادگیری خود را اولویت بندی کنید به این معنی که برای الویت های بالاتر زمان بیشتری اختصاص دهید.

·         مطالعه واقعی به معنای استفاده نکردن از تکنولوژی مانند رایانه یا گوشی هوشمند شما نیست, زیرا در مواقعی بسیار مفید و موثر هستند. پس همواره سعی کنید در هنگام مطالعه خود را با پیام های متنی، ایمیل یا به روز رسانی شبکه های اجتماعی سرگرم نکنید.

·         اگر احساس می کنید در هنگام مطالعه تمرکز خود را از دست داده اید، فضای مطالعه خود را تغییر دهید, قدم بزنید,حرکات کششی انجام دهید، از پنجره به مدت چند ثانیه به بیرون بنگرید, موهای خود را شانه بزنید یا هر کار دیگری که انرژی لازم و طراوت مورد نیاز برای ادامه مطالعه را به شما بدهد. اما مراقب باشید این فعالیت ها به زمان بندی شما آسیب نزند.