مطالعه یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی یک انسان است. اگر انگیزه لازم برای یک مطالعه ی طولانی مدت رو ندارید ولی می خواهید بطور موثر و سریع یاد بگیرید، پس این مقاله برای شما نوشته شده است.

زمان مناسب برای مطالعه موثر معمولا از 30 الی 45 دقیقه است  برای اینکه این تایم کوتاه موثر باشد ، شما باید نه تنها برنامه ریزی مناسب، بلکه یک استراتژی مناسب برای مطالعه داشته باشید.

مراحل مطالعه موثر

برای مطالعه هدفی مشخص باید داشته باشید، هدف شما می تواند عملکرد خوبی در امتحانات و یا صرفا یادگیری باشد. از اهدافتان برای فعال شدن ذهن و پیشرفت بهره کامل را ببرید.

کارها را به بعد موکول نکنید در زمان مناسب مطالعه تان را شروع کنید، اگر بگویید که 15 دقیقه آینده مطالعه را آغاز خواهم کرد، مطمئن باشید که ان روز مطالعه نخواهید کرد، گاه و بی گاه اهدافتان را در ذهن خود یادآوری و مرور کنید، این کار نه تنها امید بخش نسبت به زندگی است بلکه به مطالعه سریعتر و مفید تر موثر است. همینطور پوستری در مورد اهداف خود در اتاق نصب کنید که هر گاه چشمتان به آن  افتاد یادآور این باشد چه چقدر آینده تان برای شما مهم است.

یافتن چیز هایی که شما را نسبت به مطالعه تحریک تر می کند. حتی اگر فقط یک هدف در زندگی داشته باشید، نمی توانید بدون انگیزه به زندگی ادامه بدهید. تماشای فیلم یا خواندن مقالاتی که انگیزه شما را برای مطالعه فراهم می کنند. الهام گرفتن از بزرگان و دوستان که در زندگی خود موفق هستند در مطالعه و امید به آینده بسیار مفید و موثر است.

طرحی مناسب برای خود اختصاص دهید. حال می دانید که در یک زمان معین چه باید بکنید، یک متنی بنویسید و تعداد فصل هایی را که در یک هفته انجام خواهید داد را بنویسید. بطور فشرده برنامه ریزی نکنید، تا جای ممکن برنامه ی خود را انعطاف پذیر کنید.

درک این واقعیت این است که خواندن همان مطالعه نیست. خواندن اطلاعات را به حافظه بلند مدت منتقل نمی کند. شما ممکن است همه چیز را درک کنید، اما بعد از یک یا دو روز آن را فراموش خواهید کرد. مطالبی را که در روز های قبل مطالعه کرده اید قبل شروع مطالب جدید آن ها را یک بار دوره کنید.

خواندن درس به صورت روزنامه وار قبل از مطالعه و یادگیری آن بسیار مفید است. با خواندن به صورت روزنامه وار قبل مطالعه می توانید موضوعاتی را که از قبل می دانید و یا برای شما مهم نیست را حذف کنید. همچنین هنگام مطالعه می دانید که در رابطه با چه موضوعی مطالعه می کنید.

با صدای بلند مطالعه کنید زیرا اینگونه مطالعه باعث درک سریع مطلب می شود فقط طوری که صدایتان را خودتان بشنوید. سعی کنید مزاحم مطالعه بقیه نشوید.

سعی کنید هنگام مطالعه تمرکز کامل را داشته باشید. اجازه ندهید که ذهن شما سرگردان باشد اگر احساس می کنید که از بحث درس خارج شده اید،. 5 دقیقه کتاب را بسته وقدم بزنید و در آن 5 دقیقه خود را از اهدف خود یادآوری کنید. و بعد به کار خود ادامه دهید.

مطالب درسی را در روزهای هفته مطالعه کنید و در روزهای تعطیلی آن ها را دوره کنید، که دوره دریست برای موفقیت در زندگی و تحصیل.

هر روزتان را به صورت 30 دقیقه به مطالعه غیر درسی اختصاص دهید وهر دو یا سه هفته یک بار 15 دقیقه به آن زمان اضافه کنید. هر روز یک موضوع را مطالعه نکنید، نگذارید که مطالعه برایتان تکراری شود در مطالعه تنوع داشته باشید.

بزرگی می گوید: به سختی مطالعه کنید، زیرا چاه عمیق است و مغز ما کم عمق است.

این را هم بدانید که این که شما فکر می کنید سرتان شلوغ است و وقتی برایتان باقی نمانده اهمیتی ندارد، شما یا باید برای خواندن وقت پیدا کنید و یا اینکه تسلیم اهمیت ندادن آگاهانه خود شوید